Categorieën
nieuws projecten

Groot onderhoud op Sluisbrug Purmerend

In opdracht van De Vries uit Werkendam heeft Slurink voor Provincie Noord-Holland groot onderhoud op de Sluisbrug van Purmerend uitgevoerd. Naast andere relevante werkzaamheden is met het groot onderhoud de brug flink opgeknapt. De werkzaamheden zijn door diverse aannemers uitgevoerd. De eerste deel is begonnen in november 2019 en de tweede deel begin 2020.

Op de sluisbrug over de Noordhollandsch Kanaal in haartje Purmerend zijn conditiemetingen uitgevoerde. Uit deze metingen zijn er diverse gebreken geconstateerd. Op basis hiervan heeft Provincie Noord-Holland opdracht gegeven voor groot onderhouds- en verbetermaatregelen. De hoofddoelen van deze werkzaamheden zijn:

  • Geen groot onderhoud nodig voor de komende 12 jaar
  • De ophaalbrug dienen na het groot onderhoud te voldoen aan minimaal conditieniveau 2 conform NEN 2767.

NEN 2767

De NEN 2767 is dé norm voor conditiemeting van gebouwen, infrastructuur en andere beheerobjecten. Op basis van prestatie-eisen krijgen eigenaren en beheerders inzicht in de aanwezige gebreken en potentiele risico’s die zie lopen als deze niet worden opgelost. Met de norm kunnen inspecteurs betrouwbare informatie aanleveren. Hiermee kunnen de eigenaar en beheerders beleidsplannen maken en prioriteiten stellen waardoor ze meer houvast hebben op de technische toestand, risico’s en kosten over de korte en lange termijn. Een conditiemeting levert een score op van 1 t/m 6 waar 1 gelijk is aan nieuwbouw en 6 zeer slecht is. De eis van conditieniveau 2 is dus hoog en wordt omschreven als: vergelijkbaar met nieuwbouw, wel veroudering, geen onderhoudsschade of onderhoudsbehoefte.

Gefaseerd uitgevoerd

Slurink heeft, verspreid over drie fases, het slijtlaag van het val (het beweegbare deel), ook wel brugklep genoemd, volledig vernieuwd. In de eerste fase, november 2019, is de slijtlaag van de brugklep en de verhoogde voetpaden verwijderd middels fijn frezen. Omdat de brugklep nog op zijn plek zat konden standaard machines gebruikt worden.

In januari 2020 is de tweede fase begonnen wanneer de brugklep eruit is gehaald en op een andere plek, onder een tentoverkapping, geplaatst voor verdere werkzaamheden. Onder deze overkapping is er weersonafhankelijk verder gewerkt. Ten eerste zijn de houten dekdelen gereinigd met behulp van onder andere een diamant komschijf. Vervolgens zijn de dekdelen voorbehandeld met een epoxy primerlaag. Ten slotte is het geheel voorzien van een epoxy instrooi laag.

De laatste fase is uitgevoerd toen brugklep een week later is terug geplaatst. De belijning en belettering zijn aangebracht en de fietsstroken zijn voorzien van een rode coating.

Resultaat

Samen met werkzaamheden door meerdere aannemers is er door het groot onderhoud de brug flink opgeknapt. De installatie van de brug is volledig vernieuwd en vrij van groot onderhoud voor de komende 12 jaar.