Categorieën
nieuws projecten

Gietasfalt op vernieuwde perrons Arnhem Velperpoort

Het Velperpoort treinstation in Arnhem kreeg in 2020 een flinke opknapbeurt. ProRail wil dat de stations een veilig en aangename plek zijn en klaar zijn voor de toekomst. Hiervoor hebben ze de perrons, wachtkamer en lift op dit station vervangen. Voor een veilig en beschermende afwerking op aansluitende delen van de vernieuwde perrons heeft Slurink, onder andere, een gietasfalt toplaag aangebracht. Daarnaast zijn nieuwe geleidelijnen voor blinden en slechtzienden en duidelijke waarschuwingsmarkering aangebracht.

Van Spijker Infrabouw is in het voorjaar van 2020 begonnen met de opknapbeurt van het station. Delen van het station zijn ontmanteld en het bouwterrein is alvast ingericht. Omdat het station vrij hoog ligt, is de logistieke aan- en afvoer voor de diverse werkzaamheden complex. Grotendeels van de gereedschappen, machines en bouwmaterialen moeten over het spoor aangevoerd worden. Gedurende 10 dagen in augustus is het spoor afgesloten om veilig door te kunnen werken en de oude perrons af te breken en de nieuwe perrons te plaatsen.

Gietasfalt

Beide perrons zijn bedekt met een overkapping. De gedeelten van het perron onder de overkappingen zijn niet vervangen en zijn door Slurink voorzien van een nieuwe gietasfalt vloer. De randen voorzien van een bitumenprimer en de rest van de oppervlakte is voorzien van een gebitumineerd glasvlies. Ten slotte is de nieuwe gietasfalt aangebracht en ingeschuurd met zilverzand. Met de nieuwe gietasfalt zijn vernieuwde perrons klaar voor gebruik.

De loopbrug aan de zuidzijde is ook voorzien van een nieuwe epoxy beschermlaag en afgewerkt met een PMMA coating. Hiermee heeft de brug een nieuwe beschermlaag met een veilige stroefheid bij natte weersomstandigheden. Om het bordes en loopbrug goed aan te laten sluiten met het gietasfalt is een epoxy troffelmassa spie aangebracht.

Video

ProRail heeft een drone video opgenomen wat een mooie weergave geeft van deze indrukwekkend project.

* foto overgenomen van ProRail Facebook