Categorieën
nieuws projecten

Dilatatievoegen vervangen op Station RAI

De voegovergangen op de perrons van het Amsterdam RAI station zijn recentelijk vervangen. De voegen toonde veel schuurvorming. Slurink heeft in één weekend alle dilatatievoegen vervangen op het Station RAI waardoor verdere schade of gevaarlijke situaties zijn voorkomen. Door de scheuren in de beton zou er op korte termijn vloerdelen losbrokkelen. De kans dat passagiers konden struikelen of dat er schade aan de ondergrond ontstaat spreekt voor zich.

Het krimpen en rekken van materialen wordt ook wel werking genoemd en kan voor scheuren zorgen in constructies. Om die reden is er op de perrons schuurvorming in de beton ontstaan langs de bestaande voegen. Met het plaatsen van een dilatatievoeg tussen twee verschillende materialen (of delen) kan deze scheurvorming voorkomen door de krimp en rek op te vangen.

Tussen de perrondelen wil men ook een aaneengesloten, waterdichte en gelijkvloerse overgang. Voegovergangen tussen de perrondelen vangt de onderliggende werking op en zorgt gelijk voor een waterdichte en egaal perron.

Voor de reparatie van de voegen heeft Slurink eerste de oude voegen verwijderd. Vervolgens is er 60 m nieuwe Buchberger dilatatieprofielen geplaatst om de thermische en constructieve werkingen van de perrondelen op te vangen. Ten slotte is alles waterdicht ingewerkt ter bescherming van de onderlaag en een goede afwatering richting de spoor. Met het vervangen van de dilatatievoegen op het station is er weer een egale overgang tussen de perrondelen.

Door alles in één weekend uit te voeren hadden de passagiers nauwelijks overlast. Maandagochtend vroeg maakte de stroom van passagiers volop gebruik van de gerepareerde perrons.