Categorie├źn
nieuws projecten

Nieuwe combinatie deklaag Westerscheldetunnel

Het wegdek bij de poorten van de Westerscheldetunnel zijn intensief gebruikt. Met name het vrachtverkeer en het steeds gebruiken van dezelfde sporen heeft een aanslag op het onderliggende wegdek. Slurink heeft de ribbel- en spoorvorming verholpen door het aanbrengen van een nieuwe combinatie deklaag.

Met 20.000 passages per dag waarvan 10% vrachtverkeer heeft het wegdek bij de tolpoorten van de Westerscheldetunnel het zwaar te verduren. Stilstaand verkeer, en met name zwaar verkeer, heeft een aanslag op het onderliggende wegdek. Daarbij wordt altijd hetzelfde spoor gebruikt waardoor ribbels en spoorvorming zijn ontstaan wat snel opgelost moet worden.

Om dit te herstellen is de toplaag vervangen door een combinatie
deklaag. Ten eerste heeft H4A een Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) laag aangebracht. Vervolgens heeft Slurink de holle ruimte in de ZOAB volledig met combifalt penetratiemortel gevuld. Door de gunstige weersomstandigheden is de tolpoort slechts 24 uur gestremd.

Met een nieuwe combideklaag heeft Slurink dit probleem hersteld voor de langere termijn.